dlaStudenta.pl restauracje finanse praca ogłoszenia stancje galerie forum
Creamfields
2006-05-18

Roni Size (UK)

Roni rozpoczął produkowanie muzyki gdy został wyrzucony ze szkoły w wieku 16 lat, ale muzyka zawsze była częścią jego życia. Urodził się i dorastał na “szczycie wzgórza” St. Andrew na przedmieściach Bristolu. U stóp tego wzgórza nadbiegały brzmienia bluesowych imprez w latach 70-tych i sound-systemów – te bity zainfekowały Roniego do szpiku kości.

Stąd też, po tym jak wyrzucono go ze szkoły zaczął uczestniczyć w projekcie przeprowadzanym w Sefton Park, w którym pozwalano młodocianym próbować swych sił w graniu z decków, miksowaniu z automatem perkusyjnym i samplerem.

Tam poznał podstawy, a pokaźna kolekcja płyt ze Studio One jego brata była dla niego pierwszym materiałem, z którym pracował. Po założeniu domowego studia i kupnie samplera rozpoczął się nowy etap w jego życiu – producenta muzycznego.

Spotkanie z DJ Krustem we wczesnych latach 90-tych było zarazem spotkaniem się dwóch pokrewnych idei. Obaj stanęli w obliczu tego samego problemu – nikt nie chciał wydawać ich muzyki więc włożyli dużo energii w powstanie własnej wytwórni.

Z pomocą Chrisa Lewisa Roni założył wytwórnię WTP (Where’s The Party At?) jako część Circus Warp. Naturalną konsekwencją było założenie Full Cycle i Dope Dragon w 1993.

Bryan Gee był wczesonym fanem tej twórczości i miał wiele ich taśm podczas swej pracy w wywtórni RCA . Gdy w 1994 założył V Recordings, Krust wydał w niej pierwszy singiel V001 ‘Deceivers EP’, a Roni i DJ Die mieli drugą pozycję w katalogu V002 ‘Agility’.
V Recordings była dość mocną, siostrzaną wytwórnią, podobną do Full Cycle. Przez lata obie wykrystalizowała się dość mocno ich tożsamość i ludzie zaczęli kojarzyć je razem. Poprzez wydawanie w nich dużej ilości muzyki zostały zauważone przez inną wytwórnię płytową, tym razem o wiele poważniejszą - Talkin’ Loud.

Roni Size i Full Cycle byli pierwszymi, którzy wnieśli elementy jazzujące do ciemnego the jungle wczesnych lat 90 tych. - Wykorzystywaliśmy więcej melodii, więcej okołojazzowych loopów i brzmień, które w Londynie grali wówczas ludzie pokroju Bukema i może Fabio lub Peshaya - wspomina Size.

Dźwięki z ’It’s a Jazz Thing’ w 1994 zrobiły duże wrażenie na znajomych eksperymentatorach James Lavelle i ekipie z Mo’ Wax. Roni Size nawiązał współpracę z Talkin’ Loud i w efekcie, w 1996r., ukazała się kompilacja Music Box (zrealizowana pół na pół z DJ Die). Ich wzajemne wpływy pomogły w stworzeniu unikalnego brzmienia wytwórni Full Cycle.

“Suv siedział bardziej w dubach, Die był bardziej jazzowy, ja byłem bardziej w stronę ragga lub łojenia i Krust był definitywnie bardziej hip-hopowcem ale wszyscy w produkcjach mieliśmy elementy soulu i break beatu. Wszyscy mieliśmy graffiti na naszych dłoniach, jeździliśmy BMXami lub na desce. Wszyscy pochodziliśmy z tej samej szkoły – lat 80-tych i 90-tych. Zawsze próbowaliśmy włączyć te wszystkie elementy do naszej muzyki. Jeśli moglibyśmy to na każdej płycie dalibyśmy dźwięki puszki z farbą, dźwięki dekorolki szorującej po drodze i ludzi spadających z BMXów – barwnie podsumowywuje ten okres Roni.

W 1997 roku ekipa, teraz oficjalnie zwana ‘Reprazent’, wzięłą szturmem publiczność swoim albumem New Forms. Zdobywając Mercury Music Prize podnieśli swój międzynarodowy status, a świat obudził się przy brzmieniu Roni Size and Full Cycle.

Single z albumu zawierały rozpoznawalny głos Onalee, którego zawołania w ‘Brown Paper Bag’ są sygnałem, na który wciąż odzywają się fani. ‘Heroes’ i ‘Watching Windows’ to również klasyki gatunku. Album nieoczekiwanie pokrył się platyną i zaskoczeni Roni i jego ekipa wrócili do studia. ‘It’s Jazzy’ wyszedł w V Recordings pod koniec tego samego roku.

W 1999 razem z Die, Roni wyprodukował album Breakbeat Era album, na którym zaśpiewali Lennie Laws, którego kompilacja Through The Eyes rok później zaprezentowała utwory wielu nowych twarzy jak Product i Surge.

Pod koniec 2000 roku pojawił się drugi, długo oczekiwany projekt Reprazent. In the Mode który przyniósł rozmaite, zróżnicowane utwory, w których zaśpiewali min Dynamite, Onalee, przy niektórych współpracowała legenda hip-hopu Method Man i Zac de la Rocha (Rage Against the Machine) oraz mistrz beat-box Rahzel.

W 2001 z Nowej Zelandii przyleciała Tali i Roni zaczął produkować jej utwory. Przez kolejne miesiące pozostawał zresztą zajęty w studiu pracując na ponownymi wydaniami utworów i opracowując nowe wersje, a w 2003 wyruszył w trasę (wystąpił wtedy podczas festiwalu Creamfields w Polsce). Live show przypominał o obecności Full Cycle i zawierał trochę nowych utworów z Return To V i remiksy starszych klasyków jak ‘Brown Paper Bag’ i ‘Underneath the Moon’. Show pod nazwą “Roni Size & Tali ‘in the mix’ Tour” z Bryanem Gee gościł także na trasie Dynamite MC i Sweet P. Całość wzbogacały wokale autorstwa Hollie Grant i Zaniah – nowej generacji Full Cycle.

W międzyczasie artysta wyprodukował także pierwszy, prawdziwie solowy album Touching Down który ukazał się w październiku 2002. Zawierał on 16 nowych utworów zmiksowanych razem w godzinny set.

Roni Size jest w branży ponad 10 lat i właściwie traktowany jest jak weteran. Jego ostatnie dzieło Return to V pokazało, że jego umiejętności jako producenta wciąż trzymają poziom. Wciąż gra trasy oraz nagrywa nowy materiał dla swoich legendarnych, siostrzanych wytwórni Full Cycle i Dope Dragon.

Białystok | Bydgoszcz | Częstochowa | Gliwice | Katowice | Kielce | Kraków | Lublin | Olsztyn | Opole | Poznań | Rzeszów | Szczecin | Toruń | Trójmiasto | Warszawa | Wrocław | Zabrze | Zielona Góra | Łódź